Friday, April 15, 2011

Malu Bertanya Dia yG Rugi

Aku selalu berasa hairan dan bimbang

- mesti berubah-

“biar la nnti dorg wat la semua tu”

“xtau la,malas nk kacau nnti takut ganggu”

“takut la,nnti dorg xterima mcm ne?”

Mesti korg dok tertanye2,kpe entry kali nie aku mulakan dgn pembuka and penutup kata kn?pastu dialognye plk mcm org yg xmkn setahun kn??? Dh la mcm setengah abad dh aku x jenguk2 blog,alih2 jenguk entry mcm org xmkn ubat plk...hehhe

nie bukan ubat aku!!!

Ap yg aku nk share kat sni semuanye pasal sikap.Kpe plak tiba2 aku dok kisah pasal sikap nie…nk tukar profesion ke?nak jadi kaunselor ke minah nie?bukan….bukan..bukan,semua tu bukan.

Nie mengenai sikap segelintir masyarakat yang hidup dikeliling aku a.k.a aku pernah terjumpa[aku xpernah keliling dunia lg,uhuks]Ok2,korg fikir ye..bila kite nak kn something..xkisah la samada benda tu mahal ke murah ke or kecik tau besar msti la kite akan cuba utk dptkn nye kn2.

Tapi….ad jgk segelintir manusia yg mkn nasi jgk mcm aku nie blh terang-terang jawab “xtau,biar la..nnti dorg wat la semua tu..kite tggu shaja”,men lepas tgn je..sampai ap satu pun dier x ambik tau..

mari mkn nasi:)

ish2,aku confuse betul bila dok fikir keadaan org2 mcm nie.Mana leh men lepas tgn je,silap2 kena tipu x ke padan dek muka tu.. Pastu..bila kite hirer somebody utk arrange kn something utk kite..mesti sekurang-kurangnye kite tau nama,alamat,no.phone org tu kn..and of course kite kena la sntiasa alert dgn keadaan semasa..tp ad segelintir org nie,semua tu dier xtau..jgn kte nama…ap yg org tu wat dkt semua barang2 dier pun dier xtau.bila sruh tanye,dier leh jawab “malas nk gnggu,lg pun bil tpon mahal”ish2,aku mmg dh makin hairan nie[dok fikir gak tpon jenis ap yg org tu pakai]

Kite kena ingat la,bila kite hire dier utk wat keje kite..mean here kite leh tanye dier sedikit sebyk pasal urusn kite yg dier tlog uruskn tu..bukannye men tggu dn tggu je..kna ad inisitif la skit..pasal bil tpon tu…aku pun malas dh nk komen[masing2 leh fikir]

Yang terakhir,istilah takut…Bagi aku,ap yg perlu d takutkn klau kite berada d tempat and landasan yg betul kn..Yg aku xfhm nie,takut nk bertanye and reason dier sebab takut x diterima..Buka la minda n fikiran tu,kite x wat salah…so ap yg harus kite takut kn..sentiasa ingat bila kite malu bertanye,maka kite pasti sesat d jalan.[aku selalu sesat bila ke pantai timur,walaupun dh x malu bertanye,uhuks..aku terima je,hehheh]

So,dripada kesemua cerok yg aku dh kaji pasal segelintir manusia yg aku pernah trjumpa nie..dpt aku ambik kn pengajaran dan iktibar la..semua yg dihajati x kesampaian..akhirnye jdi milik org len.Itu baru org Kedah kte “nyanyi x berlagu”[aku xpernah cuba lg…ahha] Jadi,x payah la kite amalkn sikap yg mcm tu..sama2 kite berubah,jdi insan yg lebih cemerlang bila berfikir..[ad gaya jdi pakar motivasi lak…ahha]perasaan.

Ok la..sampai sni dlu utk kali nie…bye..bye

Opps!!Mutiara kata kali nie: Sentiasa merancang kehidupan kerana kehidupan yang bijak milik si perancang yang hebat.

No comments: